Ciekawe zastosowanie wozu Maxi 2 Plus

ZUOK „Orli Staw” należy do Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina”, który obecnie liczy 24 miasta i gminy z terenów województwa wielkopolskiego i łódzkiego o łącznym obszarze 2,8 tys. km2, zamieszkałym przez blisko 330 tys. mieszkańców. Kilka miesięcy temu w instalacji zakończono z sukcesem trwający cztery lata duży projekt modernizacyjny. Powstała nowa sortownia o przepustowości minimum 80 tys. t/r zmieszanych odpadów komunalnych lub zamiennie odpadów ze zbiórki selektywnej o wydajności co najmniej 28 tys. t/r. Dzięki zamontowanym urządzeniom można wydzielić aż 15 frakcji materiałowych przeznaczonych do recyklingu. Istotnym elementem zrealizowanej inwestycji była również budowa modułu fermentacji beztlenowej selektywnie zbieranych odpadów biodegradowalnych. To pierwsza tego typu instalacja w Polsce. Do obiektu trafiają odpady kuchenne oraz zielone w ilości minimum 15 tys. t/r. Głównym produktem jest biogaz, zamieniany następnie na „zieloną” energię: cieplną i elektryczną. Ciepło jest wykorzystywane do ogrzewania fermentera aby utrzymać proces termofilowy, a ewentualne nadwyżki do zachowania optymalnej temperatury w budynkach ZUOK. Z kolei dzięki wytwarzanej energii elektrycznej zakład jest samowystarczalny energetycznie. Jeśli pojawią się nadwyżki prądu, zostaną przekazane do sieci ogólnokrajowej. Pozostałością po procesie fermentacji jest pulpa, rozdzielana następnie za pomocą specjalnych pras i wirówki na frakcję stałą i ciekłą. Obydwa te środki nie są już odpadem, ale certyfikowanym polepszaczem glebowym o nazwach Humos (nawóz stały) i Fermentos (płynny). To właśnie do ich transportu ZUOK „Orli Staw” dokonał w 2023 r. zakupu sprzętu ruchomego, m.in. wozu asenizacyjnego Meprozet Maxi 2 Plus z ciągnikiem rolniczym. Mając do dyspozycji taki zestaw, zakład może zaoferować kompleksową usługę, czyli wysokiej jakości nawóz organiczny wraz z dowozem. Na tym jednak nie koniec. Pojazd Meprozet został ponadto doposażony w aplikator doglebowy talerzowy Mandam GAL-M 3,0. Dzięki temu materiał może być bezpośrednio wprowadzony do gruntu i wymieszany z ziemią, co maksymalnie ogranicza emisję zapachu, choć warto zaznaczyć, że nawóz Fermentos ma bardzo niską odorowość. Takie rozwiązanie to ukłon w stronę rolników, którzy chcieliby w naturalny sposób polepszyć żyzność swoich pól, ale nie dysponują sprzętem umożliwiającym samodzielny odbiór i aplikowanie nawozu. W ramach inwestycji zakupiono jeszcze dwa samochody ciężarowe z urządzeniami hakowymi oraz dwie beczki asenizacyjne na ramach podhakowych. Mają one pojemość po 10 m3 i będą służyły do dowożenia płynnego nawozu do „głównego” zestawu, aby nie trzeba było za każdym razem wracać nim do zakładu komunalnego. Jeśli chodzi o ilość wytwarzanych nawozów, dziennie powstaje ich po ok. 20 t. Materiał stały może być odebrany przez rolnika i od razu rozrzucony na polu lub zeskładowany do momentu, gdy będzie potrzebny. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku produktu płynnego, ponieważ często przez wiele miesięcy nie da się wjechać na pole – jest zbyt grząsko. Z tego względu na terenie ZUOK wybudowano dwufrakcyjny zbiornik buforowy, który mieści ponad 2 tys. m3 cieczy i tyle samo gazu.
Zakupiony przez zakład „Orli Staw” wóz Meprozet Maxi 2 Plus ma zbiornik stalowy ocynkowany ogniowo z wewnętrznymi pierścieniami wzmacniającymi. Jest on napełniany próżniowo za pomocą wydajnego kompresora Jurop PN 106M, dzięki czemu załadunek pojazdu zajmuje tylko 7 min. Zasysanie cieczy odbywa się przez zamontowane z obu stron pojazdu 6-calowe złącza typu PERROT. Dwuczęściowy wąż ssący o łącznej długości 6 m jest przechowywany na specjalnych platformach umieszczonych wzdłuż zbiornika. Tylne dno jest zamknięte, ale dostęp do wnętrza zapewniają dwa włazy: tylny o średnicy 600 mm oraz górny otwierany hydraulicznie o średnicy 420 mm. Cała konstrukcja jest osadzona na stalowej ramie nośnej zakończonej resorowanym dyszlem. W jego spodniej części znajduje się regulowana mechanicznie stopa podporowa, która w ramach wyposażenia opcjonalnego może być zastąpiona podporą sterowaną hydraulicznie. Układ jezdny tworzą dwie osie, przy czym tylna jest skrętna. Masa własna pojazdu wynosi 8 t, a DMC 23 t, dlatego producent rekomenduje agregowanie go z ciągnikami o mocy minimum 180 KM.
Wóz Meprozet nie jest jeszcze zbyt mocno eksploatowany, ale dał się już poznać jako wytrzymała maszyna o bardzo dobrej jakości. Pracownicy zakładu zwracają również uwagę na dużą wydajność zastosowanej instalacji do napełniania i opróżniania zbiornika, a także łatwość obsługi i sterowania.

 

(żródło: Technika Komunalna 4/2024, str. 64)